Sluiten

Categorieën

Filters
      Team evac - Donderdag 29 Mei 2022

      Welke EHBO-koffer heb ik nodig en waarom?

      Grote bedrijven, mkb’ers maar ook kleine bedrijven en sportverenigingen zijn verplicht om EHBO-koffers op de (werk)vloer te hebben. Als werkgever of vereniging heeft u namelijk een zorgplicht. Een veilige omgeving staat garant voor veiligheid van de werknemers en sporters. En daarom is volgens de arbo-wet een verbanddoos – binnen welke organisatie of vereniging dan ook – verplicht. Welke EHBO-koffer(s) uw organisatie of vereniging nodig heeft en waarom? Dát leest u in dit blogartikel.

       

      Hoeveel EHBO-koffers nodig: de richtlijnen

      Het aantal verbanddozen dat u nodig heeft binnen een organisatie is afhankelijk van een aantal dingen. Deze richtlijnen helpen u om een goede inschatting te maken van de hoeveelheid EHBO-koffers die u nodig heeft. Er zijn drie criteria waar u naar kunt kijken:

       

      • Type organisatie
      • Hoeveel units in een bedrijf
      • Aantal werknemers

       

      Soort EHBO-koffer afhankelijk van type bedrijf

      Het type organisatie is alleszeggend als het gaat om het maken van de juiste keuze voor een verbandtrommel. De inhoud van een verbanddoos is namelijk afhankelijk van het risicoprofiel van uw bedrijf. Een EHBO-koffer voor kinderen (scholen, opvang etc.) heeft bijvoorbeeld een andere samenstelling dan een EHBO-koffer voor in de horeca. In de horeca gelden namelijk niet alleen de richtlijnen van de Arbowet, maar ook de HACCP-regels. Dat betekent een andere EHBO-koffer. Dat geldt ook voor een EHBSO-tas voor een sportvereniging of een EHBO-koffer voor een klein kantoor.

       


      Wellicht is dit blog ook interessant voor u?

       


       

      Veilige werkplek: verbanddoos per unit

      Als duidelijk is wat voor type organisatie u heeft, stelt u zichzelf dan eens de vraag: ‘in welke omgeving wordt de EHBO-koffer geplaatst?’ en ‘hoeveel units* heeft de organisatie of sportvereniging?’. Deze vragen zijn uiterst belangrijk voor de aanschaf van het aantal verbanddozen. Er wordt geadviseerd om per unit minimaal een EHBO-koffer te plaatsen.

       

      De richtlijn luidt: een EHBO-koffer ‘moet’ binnen 30 seconden in handen zijn van een EHBO’er of bhv’er. Is een unit zo dusdanig groot dat dit niet haalbaar is? Dan spreekt voor zich dat veiligheid op de werkplek gewaarborgd wordt door het plaatsen van meerdere verbanddozen.

      *Unit: aparte gebouwen of verdiepingen van een pand. Maar ook een aparte ruimte zoals een keuken of werkplaats verstaan we onder een unit.

       

      Aantal werknemers bepaalt type EHBO-koffer

      Hoeveel verbanddozen u nodig heeft voor uw organisatie is mede afhankelijk van het aantal werknemers of vrijwilligers die (dagelijks) aanwezig zijn. Heeft u een team van minder dan 25 personen? Dan is een verbanddoos type B een uitstekende keuze. Deze verbanddoos bevat alle middelen om eerste hulp te kunnen verlenen. Is uw organisatie groter? Organisaties of units waar ten minste 25 personen aanwezig zijn, worden geadviseerd om verbanddoos type A aan te schaffen.

       

      Als sportvereniging kunt u ook nog kiezen uit een EHBSO-tas. Deze zijn zo uitgerust dat ze gemakkelijk mee te nemen zijn als ze zich vaak moeten verplaatsen op een sportlocatie. Als de EHBO’er of bhv’er grotere afstanden moet overbruggen kan deze gemakkelijk op de rug worden gedragen.

       

      Tip: zorg ervoor dat een EHBO-koffer goed zichtbaar is. Nu is de oranje (of blauw horeca) natuurlijk al erg opvallend, maar in de hectiek kan een verbanddoos over het hoofd worden gezien. Ook voor mensen die niet bekend zijn op de locatie, maar wel hulp willen of kunnen verlenen is dit handig: hang de verbandtrommel op ooghoogte en plaats een EHBO-pictogram.

       

      Veiligheid op de werkplek voorop!

      Als werkgever of organisatie draag je dus zorgplicht voor een veilige werk- of sportvereniging. Naast de criteria voor het aantal EHBO-koffers per situatie hanteert Het Oranje Kruis richtlijnen die kunnen helpen bij de veiligheid.

       

      • De EHBO-koffer moet voorzien zijn van een houder, waarmee hij duidelijk zichtbaar aan de muur kan worden bevestigd. Hierdoor is de verbandtrommel gemakkelijk te openen.
      • De verbanddoos dient elk half jaar gecontroleerd te worden op ontbrekende producten én houdbaarheid. Het is slim om hier één iemand voor verantwoordelijk te maken.
      • De inhoud van een EHBO-koffer is voorzien van specifieke producten. Afhankelijk van de organisatie is het verstandig deze uit te breiden met producten die passen binnen uw bedrijfstak.
      • Zorg voor een duidelijke gebruiksaanwijzing en instructie ‘hoe te handelen bij verschillende ongelukken’.
      • Pleisters worden veel gebruikt. Om te voorkomen dat de verzegeling van de verbanddoos vaak verbroken wordt, mogen pleisters apart gehouden worden. Bijvoorbeeld in een pleisterdispenser.

       

      Nog vragen? Neem contact op met EVAC.nl

      Heeft u naar aanleiding van bovenstaande artikel nog vragen over het aan te schaffen aantal EHBO-koffers? Dat kan! U kunt telefonisch contact opnemen via 088 730 5800 of vul het contactformulier in.

       

      Wist u dat u ook gemakkelijk via een zakelijk account kunt bestellen? EVAC levert dagelijks aan Eerste Hulp-organisaties, wederverkopers én bedrijven. Wij helpen u dan ook graag verder.

      Nieuws & updates

      Recente artikelen

      Vergelijk 0

      Voeg nog een product toe (max. 5)

      Start vergelijking